منو

روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

روانشناسی رنگ ها نقش مهمی در به خاطر ماندن برند در ذهن بیننده دارد. تحقیقات نشان داده است که رنگ شناسایی یک برند را بیشتر از ۸۰% بالا می برد. این یک آمار شگفت انگیز است زمانی که شما بدانید که اعتماد مشتری، ارتباط مستقیم با مطرح شدن یک برند را دارد. 

انتخاب یک پالت رنگ یکی از تاثیر گذارترین گزینه هایی است که می توانید در هنگام توسعه زیبایی برند تجاری خود ایجاد کنید. انتخاب رنگ های درست آرم ، می تواند نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته نماید ، به شما در جذب مشتریانِ درست کمک‌ کند و همانطور که می دانید ترکیب اشتباه این امر می تواند اثر معکوس داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که رنگ ها معنی های ناخودآگاهی را انتقال می دهند، بنابراین می توانند یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی لوگو باشند. یک انتخاب مناسب رنگی می تواند طراحی لوگو شما را تقویت و یا تضعیف کند. 

مغز ما برای پاسخ به رنگ هایی که دریافت می کند این قابلیت را داشته است که به طور ناخودآگاه پیامی را دریافت کند. مثلا با دریافت رنگ قرمز چراغ راهنمایی و رانندگی توقف می کنیم و با سبزشدن مجددا شروع به حرکت می کنیم . ما از طریق رنگ ها علامت خطر و یا امنیت دریافت می کنیم . اگر به بسته بندی بطری های آب معدنی دقت کنید متوجه خواهید شد که طراحان بسته بندی از رنگ آبی استفاده کرده اند چرا که این “رنگ آبی” است که احساس خنک بودن را به بیننده القا می کند و ارتباط بسیار مستقیم با فروش آن محصول دارد . پس یادتان باشد انتخاب رنگ باید با دانش لازم انجام شود نه سلیقه شخصی شما. تحقیقی به اسم «قرمز مهیج و آبی باکفایت» صورت گرفته است و این پژوهش تایید می کند که منظور خرید به شدت تحت تاثیر رنگ ها است؛ چون رنگ ها بر چگونه دیده شدن برند اثر دارند. این یعنی رنگ ها به مصرف کننده می گویند «شخصیت» یک برند را چگونه ببینند. پس صراحتا می توانیم کاربرد رنگ در لوگو را احساس کنیم و کمی بیشتر در مورد روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو بدانیم . هدف ما در این مقاله آشنایی شما با روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو و همچنین کمک به انتخاب بهترین رنگ برای لوگو برند شما است.

 

روانشناسی رنگ ها

 

 قرمز

روانشناسی رنگ قرمز: برخلاف آبی آرام بخش، قرمز شدت توجه و اشتها را تحریک می کند. شاید به همین دلیل است که هویت سازمانی مک دونالدز به رنگ قرمز است. همچنین قرمز فوریت را نشان می دهد، مثلا برای اعلام حراج، یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری. Column Five هم در سایتش اشاره می کند که قرمز ضربان قلب را بالا برده و نفس کشیدن راسریع تر می کند. نام تجاری قرمز شما ، مثل بمب صدا می کند. در تحقیقات شناختی اولین دو رنگی که در مغز پردازش می شوند قرمز و زرد هستند. محققان پی برده اند اکثر کودکانی که قدرت تشخیص محتویات داخل بسته بندی را ندارند وقتی وارد فروشگاه خوراکی می شوند ناخودآگاه محصولات قرمز رنگ مورد توجه آن ها قرار می گیرد .

امریکن رد کراس (American Red Cross): جمعیت صلیب سرخ آمریکا، که یک سازمان بشردوستانه است، لوگو به رنگ قرمز دارد. این سازمان با توجه به شرایط، خدمات اضطراری، امدادی و آموزشی ارائه می دهد.

 

صلیب سرخ

 

مک دونالدز

 

فایو

 

 آبی

روانشناسی رنگ آبی: آبی ایجاد احساس اعتماد و امنیت می کند. همچنین این رنگ طول موج بلندی داشته و از فاصله های بسیار دور نیز دیده می شود. به همین دلیل اکثر چراغ های فرود فرودگاه ها آبی رنگ است.

اما سایه های متفاوت آبی می تواند تاثیر های متفاوتی داشته باشد. برای مثال آبی سلطنتی، خریدارانی که عجله دارند را جذب می کند و برای محصولات پاک کننده مناسب است، در حالی که سرمه ای خریدارانی را که در فکر بودجه شان هستند را جذب می کند و برای لوگو های سازمانی و شرکتی مناسب تر است.

بیشتر مردم می گویند که به رنگ آبی بیشتر از دیگر رنگ ها علاقه دارند. آبی، پادشاه کلاسیک رنگ ها، بیش از نیمی از آرم ها را تشکیل می دهد. همانطور که نماد اعتماد و بلوغ است، آبی خالص، این اطمینان را به شما خواهد داد که جدی گرفته خواهید شد. اگر هویت سازمانی شما به رنگ آبی است، شرکت خوبی هستید.

بیشتر از ۱۰۰ برند برتر دنیا این رنگ را بیشتر از همه رنگ ها (به گفته ی columnfivemedia از هر سه تا یکی) برای هویت خودشان انتخاب کرده اند.  مردم به سرعت احساس می کنند رنگ آبی خوشایند و آرام بخش است. شاید به این دلیل که دریا و آسمان را به خاطر می آورد.

جای تعجبی ندارد که این رنگ در میان شرکت های انرژی، مالی، هواپیمایی و تکنولوژی پر طرفدار است. همه ی آن ها می خواهند مفهومی که ما از این شرکت ها انتظار داریم، منتقل کنند؛ یعنی کارکرد مداوم و بدون خطر.

همانطور که دیده اید، این رنگ در صنایع پوشاک و رستوران که نیاز به جلب توجه مصرف کننده دارند عمومیت کمتری دارد. این رنگ از محبوب ترین ها در طراحی لوگو است که بیش از ۵۰۰ لوگو دولتی و یا پزشکی موفق از این رنگ بهره برده اند.

اچ پی (HP): این برند را حتما همه شما به نام تولید کننده فوق العاده انواع پرینتر می شناسید. اما در واقع این برند آمریکای مربوط به یک شرکت آی تی است. انواع تلوزیون، لپ تاپ، اسکنر و تبلت از دیگر محصولات این شرکت است.

پرینتر

 زرد

روانشناسی رنگ زرد: رنگ زرد توجهات را به خود جلب می کند به همین خاطر ماشین های تاکسی را به رنگ زرد در می آورند. زرد برای نام تجاری شما یک انرژی ارزان و قدرتمند را به ارمغان می آورد. هیچ کس زرد را کنار نمی گذارد! زرد شاد باعث می شود آدم ها به طلوع خورشید فکر کنند، به خوشبینی و امید. به خصوص در جاهایی که نیاز به جلب نظر بیننده دارد، مفید است. ارتباط بین رنگ زرد و انرژی باعث شده که از آن در شرکت های مربوط به انرژی استفاده کنند.

سوپر من(superman): ” S ” تنها یک حرف  نیست ؛ بلکه یک نماد Kryptonian  برای ” امید ” در سال ۲۰۱۳ است.

 

سوپرمن

 

سبز

روانشناسی رنگ سبز: این را دیگر همه می دانند، رنگ سبز طبیعت را به یاد می آورد. این رنگ در میان برند های مربوط با محیط زیست محبوب تر است. این رنگ می تواند احساس صلح، امید، اعتماد و آرامش را به همراه بیاورد. دیگر صنایعی که به استفاده از رنگ سبز علاقه نشان می دهند، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی هستند.

معمولا این رنگ لوگوی شرکت هایی است که می خواهند خودشان را دوست دار محیط زیست نشان دهند. سبز با نهایت تطبیق پذیری، با بسیاری از ویژگی های هویتی برند ها، ارتباطی ندارد، اما دارای تداعی فرهنگی قوی است. آیا کار شما در حیطه ی امور مالی است؟ یا باغبانی؟ روی سبز حساب کنید. سبز تیره معمولا با مفهوم ثروت ، دارایی و بانک همراه است .
ساب وی (Subway): این برند مربوط به مجموعه رستوران های زنجیره ای است که سالاد و ساندویچ برای مردم تهیه می کند. با توجه به این که این شرکت روی سالم بودن غذاهای خود تاکید زیادی دارد، استفاده از رنگ سبز در لوگو و برند سازی کمک زیادی به او کرده است.
ساب وی

نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی: نارنجی خریداران را به طور ناگهانی مجذوب می کند و یک فراخوان به حرکت را ایجاد می کند مانند خرید ، فروش یا متعهد شدن . نارنجی شوید تا از جمعیت بیرون کشیده شوید. با اینکه این رنگ کمتر از قرمز استفاده می شود، اما همچنان یک پانچ پر انرژی دارد. با توجه به قدرت تحریک کنندگی رنگ زرد و قرمز، جای تعجب نیست که نارنجی که ترکیبی از این دو رنگ است از خصوصیات آن ها تبعیت کند. مخلوطی از جسارت رنگ قرمز و خوشبینی رنگ زرد، هر دو در نارنجی وجود دارد. نارنجی برای تحریک هیجان و شور و شوق مفید است. نارنجی را در لوگوهایی مثل هارلی دیویدسون، نیکلدین و دیسکاور می توانید ببینید.
فانتا (fanta): کوکاکولا در ابتدا فانتا را در سال ۱۹۵۵ در ایتالیا تاسیس نمود. بسته بندی جدید از آوریل سال ۲۰۱۶ در فروشگاه‌ها موجود شد و دستور تولید جدید فانتای نارنجی نیز در ماه می راه‌اندازی شد. در قلب فانتا، یک هویت بصری جدید با رنگ نارنجی قرار دارد که برای نمایش تم ” میوه‌ای، تفریح و باطراوت” فانتا طراحی شده است.
فانتا

بنفش

روانشناسی رنگ بنفش: بنفش رنگ سلطنت است و معمولا برای محصولات ضد پیری و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. این اثرات آرام بخش باعث شده است که از این رنگ بیشتر در امور مالی، تکنولوژی و سلامت استفاده شود. بنفش رنگ لوکس رنگین کمان است. رنگ آمیزی با بنفش باعث می شود همزمان پیشرو با روش های علمی و عاقلانه به نظر برسید. این رنگ اشاره ای به زنانه بودن نیز دارد. بنفش تلفیقی از آبی و انرژی رنگ قرمز می باشد . بنفش فعالیت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است را فعال می کند . بنفش رنگی سلطنتی می باشد بخصوص بنفش تیره که با مال و ثروت همراه است . بهتر است برای بسته بندی یا طراحی موارد لوکس از رنگ بنفش استفاده نمائید .
یاهو

مشکی

روانشناسی رنگ مشکی: هرچیزی که در مورد لباس پوشیدن درست است در مورد برند سازی هم صدق می کند. مشکی باعث می شود کامل به نظر برسید، جاویدان و همیشگی بدون مطرح شدن زمان، (در طول زمان رنگ های مختلفی باب می شوند و سپس از چشم می افتند اما سیاه همیشه سیاه است). این انتخاب بدیهی برای کسانی است که می خواهند محصولات لوکس بفروشند و انتخاب بسیار بدی برای شرکت هایی با مضمون کشاورزی است. به رنگ مشکی،نگاه مجددی داشته باشید. آیا می خواهید ماهر ، مدرن و لوکس به نظر برسید؟ وقت این رسیده است که از رنگ مشکی استفاده کنید. می خواهید به صرفه و ارزان به نظر آیید؟ ترجیحا دور از رنگ های تیره بمانید.
آدیداس

قهوه ای

روانشناسی رنگ قهوه ای: رنگ قهوه ای نشانی از طبیعت است، این رنگ در لوگوهایی به کار می رود که مربوط به ساخت وساز می باشد و سادگی، گرما و طبیعی بودن را در ذهن انسان تداعی می کند. چه کارهایی از رنگ قهوه ای بر می آید؟ قهوه ای باعث می شود برند شما زمخت، مردانه و جدی به نظر آید. از توانایی های قهوه ای آن طور که باید و شاید استفاده نشده است. بنابراین شما در رقابت برجسته خواهید شد.

سفید

 سفید به معنی عدم وجود رنگ است. سفید جوان و مقرون به صرفه است، و تقریبا می تواند برای هر برندی بکار گرفته شود. از آنجایی که سفید رنگی خنثی است، آن را به عنوان رنگی تاکیدی و ثانویه در نظر بگیرید.
لوگو سیاه سفید

خاکستری

 

روانشناسی رنگ خاکستری: رنگ خاکستری کاملا تیره نیست،کاملا روشن هم نیست. خاکستری در میانه ی کمال، کلاسیک و جدی است. برای اضافه کردن رمز و راز، تیره تر شوید برای دسترسی بیشتر به سمت رنگ های روشن حرکت کنید.
قبل از انتخاب مجدد رنگ آرم نهایی خود، آن را امتحان کنید، از این بابت ترسی نداشته باشید. ببینید کدام یک کارایی دارد و کدام جواب نمی دهد . این موضوع درباره ی احساس، حال و تصویری است که نام تجاری شما در مخاطب ایجاد خواهد کرد. این مسئله ای است که نقش مهمی در ترغیب مشتری ایفا می کند، یعنی رنگ ها می توانند هویت مورد نظر شما را به نام تجاری تان ببخشند.
شما مجبور نیستید فقط یک رنگ را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که شما محدود به یک رنگ نیستید. اگر شما تصمیم بگیرید بر تنوع کار یا محصولاتتان تاکید کنید، بهره گیری از چند رنگ، راهی عالی برای نشان دادن این تنوع است. به همین شکل، انتخاب دو یا سه رنگ خاص می تواند منحصر به فرد بودن شرکت شما را برجسته کند.
گوگل

پیشنهاد یک راه حل خلاقانه

دانادیزاین یک شبکه طراحی است که شما می توانید با ده ها طراح از سراسر کشور در ارتباط باشید و طراحی لوگو برند خود را به صورت یک مسابقه میان ده ها طراح از سراسر کشور برگزار کنید و با ایده و فکر چندین طراح بهترین طرح را برای لوگوی خود انتخاب کنید .

چگونه کار می کند ؟

ابتدا شما به عنوان یک کارفرما در داخل سایت یک مسابقه طراحی ایجاد می کنید و توضیحات لازم که از قبل جمع آوری کرده اید را مثل رنگ ، سایز ، تعداد صفحات و … در سایت وارد می کنید. سپس مبلغ  و زمان مورد نظر را برای پروژه خودتان انتخاب می کنید و ثبت سفارش می کنید .سپس با کمک سایت دانادیزاین پروژه شما از طریق ایمیل و کانال تلگرام دانادیزاین میان ده ها طراح از سراسر کشور اطلاع رسانی می شود. طراحان پروژه شما را بررسی خواهند کرد و در زمان تعیین شده طرح های پیشنهادی خود را برای شما ارسال خواهند کرد که شما می توانید طرح ها را با هم مقایسه کنید و به روی طرح ها نظر دهید تا به طرح دلخواه خودتان برسید، پس از تائید طرح و انتخاب برنده مسابقه می توانید به سادگی فایل های آماده شده را که برای چاپ نیاز دارین دانلود کنید در این سامانه می توانید چند طرح مختلف را بررسی کنید علاوه بر آن به طراحان حرفه ای هم دسترسی پیدا کنید .

برای اطلاعات بیشتر می تونید اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

مطالب مرتبط

دسته :  مقالات

دیدگاه ها