منو

نکات مهم در بروزرسانی لوگو چه نکاتی در بروزرسانی لوگو مهم است ؟(قسمت اول)

غیر از نام برند، لوگو شرکت شما هم ازجمله مهم‌ترین مواردی است که مردم در حین روبرو شدن با شرکت شما برای اولین بار به آن توجه می‌کنند – و البته چیزی است که از آن به بعد هر بار که در ارتباط با شرکت شما قرار داشته بگیرند، بازهم آن را می‌بینند و متوجه آن هستند. پس اینکه لوگو شما داستانی صحیح از شرکت شمارا بیان کند، موضوعی به‌شدت حیاتی است. مطمئناً تمایل دارید که شخصیت برند شما به‌درستی به دیگران انتقال داده شود و همانند شرکت ظاهری منحصربه‌فرد و کاملاً قابل‌تمایز داشته باشد.

اما حقیقت این است که هیچ لوگویی نمی‌تواند برای همیشه مناسب استفاده برای یک شرکت و کسب‌وکار باشد. زمان تغییر می‌کند و همچنین این تغییر برای حساسیت‌ها و هنجارهای طراحی هم صادق است. شرکت‌ها و سازمان‌ها تغییر  می‌کنند و لوگویی که در ابتدای راه‌اندازی شرکت شما حرف‌هایی برای گفتن داشته است، ممکن است برای دوره کنونی قابل‌قبول نباشد، خصوصاً اینکه شرکت و کسب‌وکار شما تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده باشد.

در ادامه به برخی از موارد اشاره می‌کنیم که باید در زمان طراحی مجدد یک لوگو به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید:

 

لوگو مربوطه خیلی قدیمی‌شده است

حتی اگر در زمان راه‌اندازی شرکت، شما از لوگویی استفاده کرده‌اید که به‌شدت آن را دوست داشته‌اید، ممکن است به این نتیجه برسید که در طی زمان این لوگو بو کهنگی و قدیمی به خود گرفته است و دیگر آن‌چنان‌که شما تصور می‌کردید زیبایی و جذابیت خودش را ندارد. نیازی به یادآوری نیست که یک لوگو قدیمی به‌راحتی از ظاهر آن قابل‌تشخیص است، حتی برای مصرف‌کنندگانی متوسط که کمترین اطلاعات و دانشی در مورد طراحی ندارند که در این رابطه مثلاً می‌توان به برخی شاخص‌های مهم در طراحی مانند استفاده از فونت‌های ایتالیک، متون سایه‌دار و یا حبابی شکل اشاره کرد. اینکه لوگو شما تا چه اندازه نمادین باشد، اصلاً مهم نیست، بلکه عناصر به‌کاررفته در طراحی آن‌ها مانند روندها و استانداردهای زمان طراحی به‌خوبی قدیمی بودن آن را نشان می‌دهد، به این معنا که هر لوگویی بالاخره روزی قدیم شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. به آخرین زمانی فکر کنید که تجدید ظاهری برای لوگو خود انجام دادید و ببینید آیا این نشانه‌ها در حال حاضر در لوگو شما نمایان شده است یا خیر.

 

لوگو مربوطه خیلی پیچیده است

لوگوهایی با جزئیات بسیار زیاد یا متون سایه‌دار اغلب برای تبدیل‌شدن به فرمت دیجیتال شکل و ظاهر خوبی به خود نمی‌گیرند. شرکت‌هایی که مدت‌ها پیش از عصر دیجیتال شکل‌گرفته‌اند، ممکن است شاهد این قضیه باشند که لوگو آن‌ها بر روی کاغذ خیلی شیک و زیبا به نظر می‌رسد، اما زمانی که به یک تصویر دیجیتال تبدیل‌شده و قصد استفاده از آن به‌عنوان تصویر نمایه رادارند یا می‌خواهند از آن در تبلیغات دیجیتالی خود استفاده کنند، خیلی لوگو زیبایی نیست. طراحی مدرن در دوره کنونی به‌طور کل حول محور سادگی قرار دارد و خوشبختانه لوگوهایی که پیچیدگی زیادی ندارند، بهترین شکل و ظاهر را بر روی صفحات وب خواهند داشت. اگر به صفحاتی از وب که بر روی آن‌ها حضور دارید، توجه کنید و ببینید که تشخیص جزئیات لوگو شما خیلی راحت آسان ممکن نیست، می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه لوگو شما نیاز به یک بازطراحی مجدد دارد.

 

لوگو

 

شرکت در حال تکامل یافتن است

زمانی که شرکت شما برای اولین بار شروع به فعالیت کرد و یک لوگو برای آن طراحی شد، احتمالاً این لوگو کاملاً به‌عنوان نمادی برای چیزی در نظر گرفته می‌شده است که نماینده آن در بازار و صنعت خودتان بودید. اما به‌خوبی می‌دانیم که شرکت‌ها در طی زمان به‌شدت رشد می‌کنند و تکامل می‌یابند و هیچ‌یک برای مدت طولانی به‌صورت ایستا و بدون تغییر باقی نمی‌ماند. خدمات، محصولات و چشم‌اندازهای جدید برای شرکت معرفی می‌شوند. ادغام‌ها و خریدهای جدید صورت می‌پذیرد. این تغییرات در شرکت‌ها اغلب مواردی هستند که برای آن‌ها باید جشن و … تدارک دیده شود و اغلب با رشد و توسعه همراه هستند. اما متأسفانه، این تغییرات مثبت ممکن است درنهایت منجر به کنار زده شدن لوگو اصلی یک شرکت و نامرتبط جلوه کردن آن با شرایط فعلی شرکت شود. بنابراین طراحی یک لوگو جدید تنها چیزی می‌تواند باشد که نشان از قرار گرفتن یک شرکت در مسیری جدید باشد.

مثلاً شرکت نفت انگلستان تحت عنوان بریتیش پترولیوم یک گل آفتابگردان تلطیف شده را با سایه‌هایی مدرن از رنگ زرد و سبز به‌منظور هماهنگی بیشتر با تمرکز بیشتر آن بر محیط‌زیست ارائه کرد

 

شرکت در حال رشد کردن است

برخی از شرکت‌ها از اندازه‌های کوچک آغاز می‌کنند و چندین و چند سال را برای بقاء خود مبارزه می‌کنند. در طی این مرحله از توسعه شرکت، سعی و تلاش و سرمایه‌گذاری برای دستیابی به یک طراحی با کیفیت ممکن است در صدر فهرست هزینه‌های ضروری شرکت قرار نداشته باشد. ممکن است چیزی مثلاً برای رفع نیاز طراحی‌شده و این سال‌های تلاش و برای بقاء در بازار در کنار شرکت باقی بماند. بااین‌وجود، همچنان که شرکت رشد می‌کند و بیشتر و بیشتر شناخته می‌شود، آن لوگو تکه‌تکه و بدون محتوا ممکن است دیگر برای هدف پیش رو مناسب نباشد. یک شرکت در حال رشد و توسعه اگر در مراحل اولیه شکل‌گیری به هر دلیلی برای طراحی یک طرح قابل‌قبول سرمایه‌گذاری لازم را انجام نداده، در این مرحله حتماً باید به فکر طراحی مجدد برای خودش برآید.

 

مواردی که باید در نظر بگیرید

زمانی که شرکت شما به این نتیجه و تصمیم می‌رسد که دیگر زمان طراحی مجدد لوگو فرارسیده است، با شروع این فرایند باید حتماً به برخی نکات توجه خاصی داشته باشد:

لوگو

لوگو شما تا چه حدی قابل‌شناسایی است؟

شرکت‌هایی که تاریخی طولانی و داستان وار دارند، اغلب لوگوهایی دارند که با اولین نگاه قابل‌تشخیص هستند. این لوگو به‌تنهایی احساسات شدیدی را در بیننده‌ای که آن لوگو را با برند و برند را با تجربیات و خاطرات مثبت گذشته به یاد می‌آورد، تازه می‌کند. مثلاً کمان‌های طلایی‌رنگ بلافاصله یادآور برند مک‌دونالد در ذهن بیننده است. مثلاً صدای خش‌خش کردن ممکن است مخاطب را به فکر ورزش و پشتکاری بیندازد که برند نایک نماینده آن است. هرقدر یک لوگو و عناصر به‌کاررفته در آن بیشتر و بیشتر قابل‌شناسایی باشد، در مرحله بازطراحی لوگو دقت و وسواس بیشتری را باید به خرج دهد. برای این کار شما هیچ نیازی به تغییرات اساسی از پایه برای یک لوگو ندارید که به‌نوعی موجب شود لوگو اصالت و معنای ابتدایی خود را از دست بدهد.

مثلاً پپسی یک نمونه و مثال خوب از یک برند قابل‌شناسایی دیگر است. در طی سال‌های مختلف از زمان آغاز فعالیت، این برند تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است، اما همچنان ظاهر و احساس آشنا خود را برای مخاطب حفظ کرده است.

لوگو

 

چقدر می‌خواهید به گذشته وفادار باشید؟

این سؤال که تا حدود زیادی مرتبط با سؤال قبلی است، به مسئله احترام گذاشتن به پیشینه و سابقه و وفادار ماندن به طراحی اولیه و احساس ناشی از آن در مخاطب می‌پردازد. یک بازطراحی در لوگو می‌تواند بیانی جسورانه و بی‌پروا از جدایی و ترک گذشته و تاریخ برند باشد. باید توجه داشت که آیا با این کار شما واقعاً خواهان رساندن این پیام به دیگران و مخاطبین خودتان هستید؟ طراحی‌های جسورانه اگر به‌صورت ابزاری برای حذف کردن نام و گذشته مطلوب و خوشایند یک برند استفاده شود یا خیانت به اصولی باشد که برند بر مبنای آن‌ها شکل‌گرفته است، مطمئناً با شکست روبرو می‌شود.

در طی زمان شرکت نمک مورتون Morton Salt بارها و بارها اقدام به تغییر و بازطراحی تصویر دخترک محبوب استفاده‌شده در لوگو خودش کرده است. جدیدترین نسخه از این لوگو شکل و ظاهری بسیار مدرن به خود گرفته است، درحالی‌که همچنان یک ارتباط نوستالژیک را با خاستگاه‌های این برند حفظ کرده است.

لوگو

 

لوگو شما تا چه حد قدیمی و منسوخ‌شده است؟

پیش‌تر اشاره کردم، زمانی که یک لوگو احساس خستگی، کهنگی و یا به‌شدت از رده خارج شدن داشته باشد، این حس و حال برای مصرف‌کننده چقدر آشکار و بدیهی است. اما برای این از رده خارج بودن یک لوگو درجه‌بندی و سطح‌بندی وجود دارد. لوگویی که در طی ۲۰ سال گذشته هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است، مطمئناً نیازمند یک بازطراحی کامل خواهد بود، اما لوگویی که در طی چند سال گذشته مورد بازطراحی قرارگرفته است نیز به تغییر و تلطیف کمتری خواهد داشت. اگر لوگو موردنظر فقط قدری قدیمی ‌شده باشد، می‌توان آن را فقط به‌منظور هماهنگی با معیارها و روندهای جدید طراحی اندکی تغییر داد.

مثلاً گوگل بر اساس یک برنامه زمانی مرتب و منظم اقدام به به‌روزرسانی لوگو خودش می‌کند و در هر یک از این دفعات تغییرات آن‌چنانی بر روی لوگو خود پیاده نمی‌کند. نتیجه این رفتار هم بهره‌مندی از لوگویی است که همواره درحال‌توسعه و تکامل است.

 

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

مطالب مرتبط

دسته :  مقالات

دیدگاه ها